İklim Tipleri-İklimin İnsan ve Çevre Üzerindeki Etkileri

İklimin İnsan ve Çevre Üzerindeki Etkileri

İnsanların yaşantısını, ekonomik etkinliklerini belirleyen en önemli etken iklimdir.

İklimin Doğal Bitki Örtüsüne Etkisi

Bir bölgede ormanın bulunması, alt ve üst sınırının belirlenmesi doğrudan iklimin kontrolü altındadır. Ormanın yataydaki (enleme bağlı) ve dikeydeki (yükseltiye bağlı) üst sınırını sıcaklık belirler. Yağış ise orman örtüsünün alt sınırını belirleyen önemli bir iklim elemanıdır. Ayrıca yağış miktarı ormanın yoğunluğu üzerinde etkindir. Bir yerde bitki örtüsündeki çeşitlilik de iklim elemanlarına bağlıdır.

İklimin Tarım Koşullarına Etkisi

Bir bölgenin sıcaklık ve nem koşulları tarım ürünlerini, sulamaya duyulan gereksinimi etkilemektedir.Yaz kuraklığının belirgin olduğu bir yerde sulamaya duyulan gereksinim fazladır. Buna kuraklık sınırı denir.

Tarımsal etkinlikleri sınırlandıran diğer bir etken de düşük sıcaklıktır.

Sıcaklık kutuplara doğru ve yükseklere çıkıldıkça düşer. Belli bir yerden sonra tarımsal etkinlik sona erer. Ancak, bazı ürünler düşük sıcaklığa daha dayanıklı olduğundan tarım alanları kutuplara daha yakındır.

UYARI : Tarımın yükselti sınırı, tropikal kuşakta 4000 m, Türkiye’de 2000 m civarındadır.

İklimin Toprak Oluşumuna Etkisi

Bir bölgedeki toprağın türü, oluşum süresi ve derinliği iklimle yakından ilişkilidir. Değişik iklim bölgelerindeki topraklar birbirinden farklıdır. Örneğin nemli bir bölgede yağışlar ve yüzey suları ile toprağın içindeki kireç ve mineraller yıkanır. Çöllerde ise yağış azlığı nedeniyle topraktaki yıkanma minimum düzeydedir.

İklimin Kara ve Deniz Sularına Etkisi

İklimin, karalardaki suların oluşumu ve özellikleri üzerinde önemli etkisi vardır. Akarsular, göller, yer altı suları ve kaynaklardan oluşan kara sularının fiziksel ve kimyasal özellikleri ile su potansiyelleri iklimle yakından ilişkilidir. İklim, akıntılar, denizlerin su sıcaklığı ve tuzluluk oranı üzerinde de etkilidir.

İklimin Yer şekillerine Etkisi

Bir bölgede etkili olan dış güçler (akarsular, buzullar, rüzgarlar) bölgenin iklim koşullarına bağlı olarak değişir.

Örneğin Türkiye’de akarsuların oluşturduğu yer şekilleri yaygınken, İsveç, Norveç gibi soğuk enlemlerdeki ülkelerde buzul şekilleri yaygın olarak görülmektedir.

İklimin Nüfus ve Yerleşmeler Üzerine Etkisi

Yeryüzünde nüfusun dağılışı büyük ölçüde iklimin kontrolü altındadır. Nüfusun yatay dağılışı incelendiğinde, nüfusun yoğun olduğu ülkelerin Orta Kuşak’ta toplandığı görülür. Buna karşın sıcak ve kurak çöller ile kutuplarda nüfus yok denecek kadar azdır. Yerleşmelerin dikey dağılışı ise yükseltiye ve denize olan uzaklığa bağlıdır. Ayrıca nüfusa bağlı olarak yerleşmelerin yoğunluğu ve büyüklüğü de iklimle ilişkilidir.

İklimin Konut Tiplerine Etkisi

Bir yerin iklim koşulları ile konut tipleri ve yapı malzemesi arasında yakın bir ilişki vardır. Örneğin kar yağışının etkin olduğu yerlerde evler dik çatı yapılırken, sıcak ve kurak iklim koşullarının etkin olduğu yerlerde kalın duvarlı, küçük pencereli ve düz çatılı yapılır. Kent yerleşmelerinde ise yapılaşma, iklim koşullarından bağımsızdır.

İklimin Turizme Etkisi

Yıl boyunca sıcaklık koşullarının uygun olduğu kıyı bölgeleri deniz turizminin geliştiği yerlerdir. Örneğin Akdeniz’e kıyısı olan ülkelerde deniz turizmi çok gelişmiştir.

Ayrıca yüksek dağlarda ve yüksek enlemlerdeki kar yağışına bağlı olarak yapılan kış turizmi de iklimin kontrolü altında gelişmiştir.

UYARI : İklim özellikleri benzer bölgelerde;

doğal bitki örtüsü,

tarımsal etkinlikler,

akarsu rejimleri,

konut tipleri ve yapı malzemesi,

turizm etkinlikleri,

insanların gereksinimleri (giyim beslenme) benzer özellikler gösterir.

kaynak: bilgidünyası E kitap

İklim Tipleri-İklimin İnsan ve Çevre Üzerindeki Etkileri için 119 cevap

  1. ismet diyor ki:

    güzel bir çalışma olmuş aradıgım yazıyı buldum hazırlayan arkadaşa teşekkürü bir borç biliyorum

  2. TUNAHAN diyor ki:

    hiç ara dığımız ödev yok

  3. burcu diyor ki:

    süüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüpppppppppppppppppppppppeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

  4. ozge diyor ki:

    gercekten iyi yazılmıs ıyı aydınlatıyor

  5. esra diyor ki:

    ÇOK GÜZEL AÇIKLAMIŞSINIZ, HARİKAYDI. TEŞEKKÜRLER…..

  6. gestsalk diyor ki:

    şaka yaa çok güzell olmuş arkadaşlar bence süper öteessii harika bişey bana çok yardımcı olllduu

  7. neslihan diyor ki:

    süpeer yazılmış çok anlamlı ve çok yardımcı oldu

  8. berke diyor ki:

    derslerimde çok yardımcı oldu ………………………………….

  9. sanane diyor ki:

    yha iğrençççççhiç yardımcı olmadıııııııııı

  10. GüZeL ve ZeKi diyor ki:

    çok güzel sosyal de çok yardımcı oldu.. saolasın…

  11. uğurcan diyor ki:

    ellerinize sağlık ben maltepede bir okulda okuyorum bu yazı yüzünden 100 aldım çokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk teşkürlr

  12. zeynep diyor ki:

    çok güzl tek kelimeyle süperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

  13. zeynep diyor ki:

    ya ben uzunmehmet iöo okulundayım süper herkese dicemmmmmmmm baskınlarbiiii

  14. aylin diyor ki:

    çokkkkkkkkkkkkkkkkk sağolun öretmene sundum 100 aldım çoooook güzel

  15. serap diyor ki:

    çok tşkr çokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk işime yaradı

  16. ipek nur altun diyor ki:

    arkadaşar ben akhisar da misak-ı milli ali şefik ilköğretim okulu nda okuyorum çok güzel yapmışlar herkese teşekkürler ve ayrıca bazı yorumu kötü olan arkadaşlarında bu bilgiler neylerine yetmiyorki?

  17. gizem diyor ki:

    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiğğğğğğğğğrrrrrr eeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnn ççççççççç sosyalci beğenmedi halbuki burdan yazdım yani

  18. oguzhan diyor ki:

    arkadaslar ben bursadan oguzhan mollafenarıılkogretım okulunda bır ogrecıyım 8/b ye gıdıyorum ben suleyman kahraman hocamı coooooooooooooooooooooooooooooooook sevıorum yegınım mustafayı cok ama cok sevıorum en ıyı arkadasım muhammed dır matematık derslerı bır az daha cok turkce dersı bır za daha az olmasını ıstıorum okuldan en ıyı arkadasım barıs gorkem murat.a sonra murat demır ve seyhan ve bedeeeeeeeeeeeeeeen dersı cooooooooooooook olsun

  19. oguzhan diyor ki:

    bu sey benım ıcın cok yararlı oldu sosyalcı benı cok sewdı

  20. musa ozdemir diyor ki:

    odevim içn cok yardımcı oldu saolsun super bi anlatım
    ama aradıgım seyı bulamadım(yalan) :D:D::D:D

  21. ceydanur diyor ki:

    bu nasıl site hiç işime yaramadı bence bu site çok kötü

  22. zeynep diyor ki:

    çok güzel bir açıklama olmuş. bu andan itibaren zekam giderek dahada artıyor

  23. asi diyor ki:

    saolun yha süperrrrrrrrrrrrr

  24. ayça diyor ki:

    bence çok güzel omuş işime çok yardı

  25. kaynayan_cazibe diyor ki:

    eywllh dayı makbule geçti

  26. CANGÜL diyor ki:

    AMAAAAN HER YERDE AYNI ŞEY KOPYALAYIP KOYUYOLAR HİÇ BEĞENMEDİM YARATICI DEĞİL

  27. bartu çelik diyor ki:

    saol walla çok işime yaradıı

  28. burak diyor ki:

    çok harika olmamış adeta çok kötü olmuşturda.sadece bu bir şakaydı kötü deil güzel deil ateda harika olmuş.benim çok işime yaradı kim yazdıysa allah razı olsun bana çok yardımcı oldu saolasınız

  29. Merwe diyor ki:

    süper çok teşekkür ederim tam aradığım ödev=)

  30. yasemin diyor ki:

    saolun çok güzel yapmışsınız ben bunu performans ödevi içn kulandım ve de 100 aldım vede o dersimi kurtardım ve o dersi artık çok seviyorum burdaki bilgiler için seviyorum

  31. ekin su diyor ki:

    çok güzel 3 saattir aradığım sorunun cevabını sonunda buldum…
    çooooooooooooooooook tsk:)

  32. Eylül diyor ki:

    hiçde yazdığı qibi deil içindekiler hiç yardımcı olmadı puff:( xD

  33. onur diyor ki:

    çok gusel de iklimin fizikiçevre üzerindeki etkileri yok

  34. seher sunman diyor ki:

    hiç aradımız ödevvvv yoqqq pöfffffff yhaa ala ala

  35. sanane diyor ki:

    yha insanların kültürlerine karakterlerine etkileri falan yok bana onlar lazımm

  36. ersin diyor ki:

    sosyalden yardımcı oldu tyy

  37. hakan diyor ki:

    guzel sagolasın :D

  38. seda diyor ki:

    hiç beenmedim..aradiim ödev yoku!!!!

  39. derya diyor ki:

    bnce çok güzel arkadaşlar bizler için en bilgili kaynaklar

  40. yağmur diyor ki:

    yaa bazı şeyler çok kötü anlatılmış

  41. okyanus diyor ki:

    aradığım odevin cevabı yoktu üzgünüm:(

  42. harun diyor ki:

    ya cok güzeldi tüm bilgiler insallah performans ödevimden (simdiki yazdığım yazıdan ,ödevden) güzel not alırım yoksa karneme 1 gelecel :((:(:(:(::(:((:(::(:(:(:(:( ama yaparsam is degisir :)):):):)::):):):):)::):):):):)::):):):):):):):)::):):):):)

  43. bahar diyor ki:

    iyide hani iklimn doğaya etkisi burada yazılanlar onu kapsıomu ki

  44. arif diyor ki:

    idare eder iste fala bılgı alamdım daha cok kaynak gereksınıyor

  45. dilara diyor ki:

    doğal ve beşeri etkiler yok,

  46. ece diyor ki:

    aradığım hiç bişey yok offff

  47. ece diyor ki:

    aradığım hiç bişey yok

  48. ece diyor ki:

    aradiğım her şeyi bulamadım yahuuuuuuuuuu

  49. ece diyor ki:

    iyide hani iklimin akarsular üzerindeki etkileriii

  50. emre diyor ki:

    cok tesekkürlere çok işime yarıyacak çok ğüzel olmus

  51. emre diyor ki:

    hiç güzel olmamıs diyenlerede yazıklar olsun

  52. eliff diyor ki:

    hiç yardımcı olmadıı.. kötüü

  53. isimsiz diyor ki:

    irençççççççç beah bu ne ben iklimlere göre yaşamı arıyorum ve barınmayı hiç yardımcı olmadı bu site yha

  54. RUNASİN diyor ki:

    gerçekten çok işime yaradı ellerinize sağlık.(bizede afiyet olsun):):):):):)

  55. begümm diyor ki:

    çok iyi gzl de ben sadece insanlar üzerindeki etkisini arıyodum ama bu da yardımcı oldu çok saolun:):):):)

  56. begümm diyor ki:

    ama çok gzl de diyemem abartmamak lazım dimi bazıları gibi yağcı yağcı:)

  57. Bsraa diyor ki:

    idare eder işte ;)

  58. bussssseee diyor ki:

    ya süperr sizin sayenizde projeden 1oo alım:)

  59. prenses diyor ki:

    güzel olmus

  60. yakup diyor ki:

    allah razı olsun çok güzel teşekürler süper yazmış sağ olasın

  61. oğuzhan diyor ki:

    allah razi olsun
    abi salun

  62. elya diyor ki:

    berbat hiç beyenmedim işimede yaramadı ıy bu siteye ıy!!!!!!!!!!!

  63. ayşenur diyor ki:

    ya teşekkür ederim ama fazla işime yaramadı sadeece 1 parağraf yazabildim olsun bunada şükür:)

  64. hilal diyor ki:

    iyide bunun kısaltılmışı yok mu ya

  65. gizem diyor ki:

    mrb teşekkürler herşey çok güzel sınıftaki en havalı kız faln oldum yani

  66. irem diyor ki:

    aradığım şeyi bulamadım bu siteyi değiştirin

  67. YASEMİN diyor ki:

    gercekten guzel olmus ben begendım ınsallah ogretmende begenır paylasım ıcın tsk.

  68. bilmem ne diyor ki:

    hmmm.. güzeldi aradığım yazıyı fazla bulamadım ama iiidi

  69. ılıcan diyor ki:

    ya bune.İğrenç bir ödev.Kim yaptıysa hiç sosyalci deil.Bu uzunluk ne saçma

  70. doğu diyor ki:

    süper diğer bütün sitelerde aynı cevap ama bü güzel kesin 100 alırım

  71. gizli diyor ki:

    süper site yha gerçekten 100 alırım sosyalcide iyi nasılsa

  72. vgh diyor ki:

    çok güzel olmuş ama birazdaha uzun olabilirdi ama yinede güzl

  73. tuğman diyor ki:

    harika bir yazı sosyal bilgiler ödevime çok yardımcı oldu hazırlayana teşekkürlerr :D:D

  74. ghk diyor ki:

    ya istediğim yok ki of ya kesin 1 alırım :(

  75. sHéCqéR..^^ diyor ki:

    abartılacak bir ödew deqıl bnm aradıqım konuıklımın insan yasantısaına etkısı ama yoqh !!

  76. ümit diyor ki:

    COĞRAFYA İÇİN ÇOK GÜZEL BİR ÖDEV

  77. tuba diyor ki:

    ben iklimin insan üzerindeki etkileri bulmak istiyorum ama yok

  78. emre diyor ki:

    mükemmel bir site

  79. emre diyor ki:

    kim bu siteyi kurduysa ellerinden öperim

  80. emre diyor ki:

    teşekkürler bu siteyi kurana

  81. zLatan diyor ki:

    SaoLun ama bi işe yaramadı .

  82. hahahahaha diyor ki:

    bu ne be siz buna ödevmi diyonuz yha sizin ödevdn anladığınız yok :d:D:D

  83. leyla diyor ki:

    bilgiler için teşekürlerrrr….

  84. elif diyor ki:

    çok uğraşmışsın ama aradığım şeyler burada yok cnm daha çok bilgi koyabilir resimler ile zenginleştirebilirdin cnm başarılarının devamını dilerim ((((:

  85. tuğçe diyor ki:

    yha valla salakmısınız afedersiniz ama niye boş boş şeylere yorum yapıonuzzzzzzz:) c(:

  86. onur şerifoğlu diyor ki:

    saol arkadaşlar sözlüden yırttım sonda

  87. reco diyor ki:

    çok güzel olnuş

  88. beyza diyor ki:

    gerçektenn güzel olmuş

  89. zişan diyor ki:

    bu site süperrrrrrrrrrrrrrrrr bayıldımmmmmm.anlamadığım konuyu şimdi sayenizde daha ii anladım.

  90. cansel diyor ki:

    iyiiii ama aynı bu siteye deyişikti resimler falan vardı şimi yoG ÜZÜLDÜM

  91. flora diyor ki:

    ödevimle ilgili deil hiç beğenmedim

  92. ece diyor ki:

    ıyyy hiç aradımız odev yok bu ne biçim gogle dir beeeee ne açsam dorusu çıkmıyo deli etti bni ufffff
    :((((((

  93. sitella diyor ki:

    güzel yazanlara diyorum ki hiççç ama hiiiiçççç güzel diil aradığım birşey yok işime yarayan bişey de yok bu nedir yaaaaaaaa ama şu kesin güzel değil diyenlere desteğim çooooooooook :/

  94. aleyna diyor ki:

    ama ben insan üzerine etkilerini arıyorum :(

  95. semih diyor ki:

    çok teşekkürler yazınız açıklayıcı süper bilgiler ve çokgüzeldi

  96. olcay diyor ki:

    tam ardığım bilgiler burada çok sağolunn

  97. nida diyor ki:

    insan gibi bi cevap yok ya of

  98. delikız diyor ki:

    süperdi

  99. lara diyor ki:

    ne güzel be ben bu ödeve varya öğretmen çöl muson iklimin insanlara etkisi diyom sen ne anlatıyon

  100. emirhan diyor ki:

    ödeve çok yardımcı olda

  101. ilhan diyor ki:

    güzel değil

  102. ceylan diyor ki:

    ödevime aradığım konu bu diğil

  103. ahmet diyor ki:

    bana akdeniz ikliminde etkisini lazım genel olarak değil

  104. esranur diyor ki:

    bence iklimleri ayırıp sonra bu iklimlerdeki insanların yaşantılarını yazın lütfennnnnn

  105. samsung diyor ki:

    bune yaaa nesi size yardımcı oldu afedersiniz ama bana yardımcı olmadıı

    cok kötüüü

  106. samsung diyor ki:

    ben giyim tarzını istiom musonda colde

  107. samsungrrrrt diyor ki:

    evet yyaaa guzel deil

  108. dsszfsds diyor ki:

    Bence [ HARİKA ] Bir Site Sizlere Çok Teşekkür Ederim <3 <3 <3

  109. burak01 diyor ki:

    bana yardımcı oldu arkadaşlar

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

