KALP KRİZİ VE KORUNMANIN YOLLARI

Kalp, dakikada ortalama 70 kere atarak, vücuttaki kanın bir gün içinde 1000 tam devir yapmasını sağlayan hayati bir organımızdır. Bunun anlamı, tüm kanın, vücuttaki her hücreyi 1000 kere ziyaret etmesi, gerekli besinleri onlara iletmesi, oksijeni verip karbondioksiti alması, hasarları tamir etmesi, aksaklıkları gidermesi ve artıkları toplamasıdır. Vücuttaki her hücre, Allah’ın izniyle kalbin bu yorulmak bilmez gayreti sayesinde günde 1000 defa kontrolden geçirilir. Bu şekilde kalp günde 8 bin litre kan pompalar.

Bu kadar hayati öneme sahip bir organ olan kalbimizin çalışmasına engel olan her şeyin hemen fark edilmesi ve hasarları önlemek için tedavi edilmesi gerekir. Günümüzde kalp hastalığı birinci sıradaki ölüm nedenidir ve en belirgin nedeni kalp krizidir. Bu nedenle de kalp krizi belirtilerinin daha iyi tanınması ve tedavi seçeneklerinin artırılması için yoğun çaba harcanmaktadır.

Kalp Krizi Nasıl Meydana Gelir?

Kalp krizi kısaca kalbi besleyen atardamarların ani olarak tıkanması sonucu bölgesel olarak kalp dokularının zedelenmesidir. Kalp krizlerinin %90’ında damarları kapatan, damar sertliği yüzünden oluşan tıkaçlardır.

Kalp insan vücudunda kendi kendini besleyen tek organdır. Kalbi besleyen atardamarlar sürekli çalışan kalp kası dokularına yeterli temiz kan sağlarlar.

Kalp kası dokularının beslenmesi genellikle sadece o bölgeye ait damarlarla olur, çoğu zaman beslenmesi bozulan bir bölgeye başka yerden kan gelmez. Bu özellikler kalp damarlarındaki en ufak bir bozukluğun etkilerinin hemen hissedilmesini sağlar.

– Kalp krizinin ilk belirtisi göğüs üzerinde baskı hissi veren, sol kola veya omuza yayılan ağrıdır.

– Kalp atışlarında düzensizlik hissedilir.

– Nabız düşük ve tansiyon düzensizdir.

– Kalp yetmezliği, akciğerlerde su toplanması görülebilir.

– Ciltte morarma ve soğuma görülebilir.

Kalp krizi acilen tedavi edilmesi gereken yaşamsal tehlike meydana getiren bir durumdur. Kalp krizlerinin yarısında ölüm ilk 4-5 saat içinde olmaktadır.

Kalp Krizinin Nedenleri ve Korunma Yolları

Kalp krizinin nedenlerini kısaca şöyle sıralayabiliriz:

– Sigara içme

– Yüksek kolesterol (Kandaki “Total Kolesterol” düzeyinin (200 mg/dL’den) yüksek olması, kandaki “HDL Kolesterol” düzeyinin (35 mg/dL’den) düşük olması)

– Stres 

– Yüksek tansiyon

– Şeker hastalığı

– Şişmanlık

– Damar sertliği

– Hareketsiz yaşam

– Aşırı alkol ve kahve tüketimi

– Kalıtsal nedenler: ailede kalp krizi geçiren yakınların olması.

Görüldüğü gibi kalıtsal nedenler hariç, kalp krizine neden olan faktörlerin tamamını insanların yaşam tarzlarıyla ilgili konular teşkil eder.

KALP KRİZİNDEN KORUNMAK İÇİN SAĞLIKLI YAŞAM ÖNERİLERİ

– Kolesterolünüzü düşürün: Her türlü hayvansal gıdada bulunan kolesterol, devekuşu, hindi ve tavukta da vardır. Ancak bu etler daha düşük kolesterol düzeyine sahip oldukları için tercih edilmektedirler. Etin sindirilmesi dahil, ortaya çıkan “üre” gibi yan ürünleri de bedeninize yorgunluk ve bitkinlik vereceğinden her gün et yememenizde fayda vardır. Kabuklu deniz canlıları (midye, istakoz, kalamar) yüksek oranda kolesterol içerirler, bu yüzden balık haricinde başka deniz ürünü tercih edilmemelidir.

– Bitkisel sıvı yağ tüketin:

Tereyağı, sade yağ, iç yağları ve yağlı peynirlerdeki hayvansal yağlar çok yüksek oranda kolesterol içerdiklerinden kalp damar hastalıklarına neden olurlar. Bu nedenle, bitkisel sıvı yağlar tercih edilmelidir. Çünkü bitkisel yağlar kolesterol içermezler. Günlük yağ ihtiyacımız kilogram başına 1 gramdır. Bu miktar aşılmamalıdır.

– Spor yapmanın önemi:

Spor yapıldıkça yararlı kolesterol (HDL) artar, zararlı kolesterol (LDL) azalır. Kolesterolü dengelemek için diyetin yanı sıra mutlaka hafif spor da yapılmalıdır. Bu amaçla yürümek kalp sağlığınız için en ideal egzersizdir. Her gün en azından yarım saat yürümek ve 30 dakikada yaklaşık 3 km katetmek kalbiniz için yararlı ritmi yakalama açısından yeterli olacaktır.

– Kolesterolünüzün Omega yağları ile dengelenmesi: Bu yağlar karaciğerin ürettiği kolesterolü dengelemektedirler. Omega-3 en fazla balıkta, Omega-6 ise ceviz ve fındıkta bulunur. Kanola yağı da içerdiği Omega-3 yağı ile tanınır olmuştur.

– Bol meyve ve sebze tüketilmesi :

Sağlıklı kalmanın en önde gelen kurallarından birisidir. bol miktarda sebze ve meyve yemek, pek çok antioksidanı almanızı sağlayacaktır.

– Tuza dikkat!

Yüksek tansiyondan kaçınmak için tuzu azaltın. Yemekleri tuz koymadan pişirin. Sofrada ihtiyacı olan istediği kadarını daha sonra ekleyebilir.

– Sık ve az yemek yiyin :

Düzenli beslenmede ana-öğünler arasında 3 saat ara ile ara-öğünler bulunmalıdır. Bu durumda ana öğünler daha hafif yenmelidir.

Bütün bu önlemlerin yanı sıra, stresten uzak huzurlu bir yaşam ruh sağlığının olduğu gibi kalp sağlığının da altın kuralıdır. Allah’a teslim olan, inançlı insanların gerek ruh hastalıkları gerekse stresten kaynaklanan kalp ve damar hastalıklarına daha az yakalandıkları, daha uzun ömürlü oldukları kanıtlanmış birer gerçektir. Yüce Allah, insanlara hem beden hem de ruh sağlıkları için en huzurlu, en sağlıklı ve en güzel yaşamın sırrını Kuran’da şu şekilde bildirmiştir:

’Bunlar, iman edenler ve kalpleri Allah’ın zikriyle mutmain olanlardır. Haberiniz olsun; kalpler yalnızca Allah’ın zikriyle  mutmain olur.’ (Rad Suresi, 28)

kaynak: ilmiarastirma.org

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: