Harita Bilgisi-Harita Ölçeği

Harita Ölçeği

Harita üzerinde belli iki nokta arasındaki uzunluğun, yeryüzündeki aynı noktalar arasındaki uzunluğa oranıdır.

Diğer bir deyişle, gerçek uzunlukları harita üzerine aktarırken kullanılan küçültme oranıdır.

Örneğin : Boğaz Köprüsü’nün gerçekte 1074 m olan iki ayağı arası uzaklık, ölçeği bilinmeyen bir haritada yaklaşık 0.5 cm gösterilmiştir. Haritanın ölçeğini bulmak için harita üzerindeki uzunluğu gerçek uzunluğa oranlarız.

Buna göre haritanın ölçeği yaklaşık 1/200.000’dir.

Ölçek = Harita Üzerindeki Uzunluk / Arazi Üzerindeki Uzunluk (Gerçek Uzunluk)

Kesir Ölçek

Haritalardaki küçültme oranını basit kesirle ifade eden ölçek türüdür.

1 / 25.000 , 1 / 500.000, 1 / 1.000.000 birer kesir ölçektir.

Kesir ölçekte, pay ile paydanın birimleri aynıdır. Uzunluk birimi olarak santimetre (cm) kullanılır.

Örneğin : 1 / 1.000.000 ölçeğinde, arazi üzerindeki 1.000.000 cm (10 km)’lik uzunluk harita üzerinde 1 cm gösterilmiştir.

Çizgi (grafik) Ölçek

Haritalardaki küçültme oranını çizgi grafiği üzerinde gösteren ölçek türüdür.

Kesir ölçeğe göre düzenlenir ve santimetre (cm)’nin üstündeki tüm uzunluk birimleri kullanılır.

Kesir Ölçeği Çizgi Ölçeğe Çevirme

Kesir ölçeği, çizgi ölçeğe çevirirken önce 1 cm’nin kaç km’yi gösterdiği bulunur.

Örnek : 1 / 2.500.000 ölçeğinde 1 cm 25km’yi gösterdiğine göre çizgi ölçekte de 1 cm 25 km’yi göstermelidir.

Bir doğru parçası çizilerek eşit aralıklara bölünür. Üzerine, 1 cm 25 km’yi gösterecek şekilde değerler yazılır.

Sıfırın sol tarafındaki aralık 25 km’den daha kısa uzunlukların ölçülmesine yarayacak biçimde bölümlenir.

Çizgi Ölçeği Kesir Ölçeğe Çevirme

Çizgi ölçeği kesir ölçeğe çevirirken önce ölçeğin uzunluğunun, toplam kaç km’yi gösterdiği bulunur. 1 cm’nin kaç km’yi gösterdiğini bulmak için orantı kurulur.

Örneğin : Çizgi ölçeğin uzunluğu 5 cm’dir.

5 cm 20 km gösterdiğine göre

1 cm x km’yi gösterir.

—————————————-

x = 20 / 5 = 4 km

Bulunan değer cm’ye çevrilir.

Buna göre kesir ölçek 1 / 400.000’dir.

UYARI : Çizgi ölçeği kesir ölçeğe çevirirken, grafiğin sonundaki uzunluk birimine dikkat etmemiz gerekir.

kaynak: bilgidünyası E kitap

27 Responses to Harita Bilgisi-Harita Ölçeği

  1. sosyal canavarı dedi ki:

    bu siteyi beğenmedim çünkü istediğim bilgilere ulaşmış değilim we bu siteye çeşitli we önemli birçok bilginin yer almasını istiyorum….

  2. cem dedi ki:

    TMM ANLADIKTA BİZ BU 4 CM YI BULDUKTAN SONRA ÖLÇEĞİN PAYDASINI BULDUKTAN SONRA NE İLE CARPİYOZ

  3. cem dedi ki:

    onra ben de beğan medım cunkı daya naksız hareket edilmiş

    • Alara Güzel dedi ki:

      Hiçbirşey anlamadım… Biraz daha kolaylaştırarak anlatın! Yha sadece 1 soru için baktım siteye bişey anladıysam arap sabunu oliyim!!!!!! :D

  4. büşra dedi ki:

    yhf istediğim cwplara ulaşamaduım ne dir bu yha

  5. çağla şimşek dedi ki:

    Bildiğniz gibi bn bir ünlüyüm ama bu site den iğrendim çok kötü abimin ödevine bakmak için girdik ama site sahibine duyrulur bu siteye dava açağız siteyi düzeltmeniz temennisiyle

  6. samet diyorki dedi ki:

    ben anlamıyorum birazdaha kolaylaştırın yaaaaaaaaa

  7. kaan dedi ki:

    anlammadım yh biras kolay anlatsanıs

  8. YETKİN dedi ki:

    abi bu neee yaaaa hiç bişi anlamadım…

  9. 5cm 20km ye denk mı gelıo..?

  10. nursel dedi ki:

    ben bunu cok guzel anladım

  11. gamze dedi ki:

    ben örnek soru dedim bu bana konu anlatıyoooo!

  12. esra dedi ki:

    kardeşim bune beee hiç bişi anlamdıı? ben yaaaa biraz daha kolayy anlatılmışş halii yok muu kafa karıştırıoo bunlarr yaaa üfff :(

  13. nursel dedi ki:

    ben bu konuyu coooooooooooooooooook sevdim yaaaa :D

  14. ipek dedi ki:

    çk güzel ama biraz daha örneklendirilseydi daha iyi olur örnek az :D

  15. gülsün dedi ki:

    hepinize katılıyorum bende bişi anlamadım ama biliyorum ki çok kolay bi konu ama anlamadımmmmmm

  16. Önder dedi ki:

    Yaa Buu nee Yaa kardeşimm doğru düzgün bi site kursanız varyaa ççç

  17. ali nail dedi ki:

    Vallaha ben anladıysam gavur olayım.Okulda öğretiyorlar bundan daha iyi bir şekilde.Ben de okulda anlatılanı anlamışım ama buraya pekişirmek için girdim.Ama bir şey çıkartamadım şuan bu yazıdan,çok karmaşık…

  18. farketmez hepimiz insanız dedi ki:

    çok basit yha okulda anlammamıştım ama burda anladım çok şükür

  19. özge dedi ki:

    off bu ne ya hiç bişi anlamadımm…

  20. rey dedi ki:

    helal olsun yazanların ellerine sağlık çok mükemmel olmuş

  21. arda dedi ki:

    çok güzel olmuş
    saolun

  22. berçem dedi ki:

    çok zor

  23. nimet han dedi ki:

    hiç birşey anlamadım valla
    adam gibi bi hoca derslerini yazında bize bi yararınız dokunsun. kafanıza göre koyuyorsunuz hocaları ama ”öğrenciler bu yazıları anlarmı anlamazmı ”diye birşey düşünmüyorsunuz.
    ne o bu deyişle şu deyişle sözcükleri resmen öğrencilerin anlamasını engellemişsiniz brawooo yaniiiii çok iyi şey yapmışsınız

  24. alperen dedi ki:

    yaw kardeşim tmm bulduk farzedelim ya çentik sayısı 2 ise ne yapacan

Bir Cevap Yazın

